Hi ha vida més enllà dels motors Bosch per a ebikes: Yamaha, Brose, Shimano, Bafang...

2016-01-31 12:15

Hi ha vida més enllà dels motors Bosch per a ebikes: Yamaha, Brose, Shimano, Bafang...

En efecte, hi ha vida molta més enllà dels motors Bosch. El mercat de les ebikes acaba de néixer, i tant els importadors com els usuaris (i fins i tot alguns fabricants que s'afanyen a incorporar-se a aquest mercat emergent!) van encara molt peix respecte a les virtuts que ha de tenir un motor per a bici elèctrica o sobre les diferents alternatives que hi ha al mercat. Així que Bosch, amb els seus innegables avantatges, s'ha convertit, per a molts, en el motor de referència.

A diferència dels motors de roda, els motors elèctrics centrals proporcionen unes sensacions semblants a les de pedalar amb una bicicleta normal. Això sí, el ciclista sent que té una força sobrenatural i es descobreix superant pujades costerudes a un ritme que mai de la vida s'hagués imaginat.

Repassem, a continuació, els principals motors centrals per ebikes que a dia d'avui podem trobar.

 

Bosch

Han estat els primers a creure en els motors centrals i ho han fet bé. La multinacional alemanya va apostar en 2010 pels motors centrals, va desenvolupar un sistema propi i, sigui o no just, s'han convertit en els grans dominadors dels motors de gamma alta. Per a l'usuari mitjà, és el motor de referència.

Bosch ofereix tres motors. L'Active està pensat per a bicis de passeig, trekking i MTB relaxat. Ofereix poc parell (48 Nm) però a canvi obté unes autonomies que superen àmpliament els 100 quilòmetres. El motor Performance (60 Nm) era, fins al 2015, el límit de gamma de Bosch. El seu enorme parell permetia al ciclista superar pendents excepcionals en un sospir.

Per al 2016 Bosch ha tret el motor CX (75 Nm), que l'iguala amb l'impressionant poder del grup motriu de Yamaha, i bateries de llarga durada (500Wh).

Alguns models s'ofereixen amb la pantalla Nyon, que ofereix la possibilitat de visualitzar trucades i missatges de mòbil, seguir rutes GPS, controlar el ritme cardíac...

Inconvenients: preu, una mica sorollós, no admet desviador de plat

Avantatges: àmplia gamma de motors i bateries, fiabilitat, bon servei tècnic (encara que lent)

 

Yamaha

El fabricant japonès compta amb àmplia experiència en la fabricació de motors per a bicis elèctriques urbanes per al mercat nipó. El 2015 va irrompre en el mercat europeu de la mà de Haibike i amb un únic motor de característiques molt semblants a Bosch. Les principals diferències eren un parell superior (70 Nm), una autonomia una mica inferior, un preu sensiblement més baix i la possibilitat de muntar fins a tres plats, un avantatge a tenir molt en compte si un dia ens quedem sense bateria al mig de la muntanya i hem de tornar a casa empenyent la burra.

El motor és una mica més petit i lleuger que el Bosch, encara que la bateria és una mica més pesada, amb la qual cosa el pes final és gairebé idèntic. Sobre el paper, els dos motors tenen unes prestacions similars, encara que sobre el terreny el japonès és de reaccions més ràpides i contundents.

El 2016, també Lapierre i Giant han apostat pels motors Yamaha.

Inconvenients: carregador gran, no ofereix la possibilitat d'actualitzar el software  via USB

Avantatges: preu, possibilitat de muntar dos plats

 

Brose

El petit fabricant alemany Brose va sorprendre a la fi de 2015 amb un motor petit, silenciós i amb una potència enorme (pic màxim de parell de fins a 90 Nm) que deixava molt enrere tant a Bosch com a Yamaha. El motor Brose es distingeix pel seu baix nivell sonor i per la seva increïble suavitat de funcionament. Quan canviem de marxa, gairebé no es nota la caiguda de potència que penalitza les bicis equipades amb Bosch.

Brose és l'opció escollida pel gegant nord-americà Specialized per equipar la seva  sofisticada i desitjable Turbo Levo en el seu retorn, sembla que definitiu, al segment de les mountain bike elèctriques.

Però també és el grup escollit per BH, Bulls, Rothwild o Fantic per a les seves MTB de gamma alta. I també per marques especialitzades en bicicletes de passeig i trekking com la francesa Neomouv, amb una opció menys potent de Brose.

Inconvenients: preu

Avantatges: dos plats, lleuger, molt potent, diverses opcions de motor i bateria

 

Shimano

Des de 2014 Shimano disposa d'un motor petit, fiable i econòmic en comparació amb Bosch o Yamaha. El sistema ha estat batejat com Steps i està desaconsellat per practicar bicicleta de muntanya. En canvi, és una de les opcions més recomanables per a qui practiqui un mountain bike sense presses i sense grans desnivells acumulats, així com per a bicis de trekking i passeig.

El motor és molt lleuger però amb els seus modestos 50Nm, no ofereix el parell bestial que trobem a Brose, Yamaha o Bosch. A canvi tenim un propulsor que donarà moltes satisfaccions i una gran autonomia.

Els enginyers nipons han fet un gran treball amb la integració del seu sistema Steps amb el canvi automàtic i electrònic Di2, també de Shimano.

El trobem en la nova gamma de bicicletes elèctriques d'Orbea, amb la qual el fabricant basc torna a un segment en el qual ja havia fet alguna incursió. Ara torna per la porta gran, amb 24 models de MTB, trekking i ciutat. També trobem Shimano Steps en les marques Head, KTM, Hercules o Raleigh.

Es rumoreja la propera sortida de versions aptes per autèntic mountain bike.

Inconvenients: poc potent

Avantatges: canvi de de plat, gran autonomia, silenciós, suavitat de funcionament, integració amb el canvi Shimano Di2

 

Panasonic

Va ser la primera gran marca a apostar, fa vint anys, pels motors centrals. Panasonic va crear un grup motriu amb sensor de parell sense més pretensions que ajudar al pedaleig. Els primers motors funcionaven a 26 volts, amb el que no eren molt potents, encara que anys més tard van treure versions de 36 que s'aparellaven amb els de la competència. Per desgràcia, la marca japonesa no ha continuat amb l'evolució dels seus propulsors, i algunes marques que els muntaven els han anat apartant dels seus catàlegs.

Tot i això, el motor Panasonic segueix sent un dels més fiables que existeixen. I les seves bateries, les que més duren. Fiabilitat garantida.

Inconvenients: desenvolupament estancat

Avantatges: fiabilitat, qualitat bateries

 

Bafang

I acabem amb un motor xinès, encara que no per xinès donarà menys que parlar els propers anys. Ens referim al motor central creat pel gegant asiàtic Bafang, més conegut a Europa com 8Fun i suministradora de una cantidad incomptable de marques de bicis elèctriques. És un motor que, després d'haver-lo provat i a falta de conèixer la seva fiabilitat, no té res a envejar a les millors motoritzacions que apareixen en aquesta comparativa. Ofereix uns impressionants 80 Nm de parell, i un cop et puges a una bici equipada amb el motor central Bafang, es noten. I tant que es noten. Vam tenir ocasió de provar-lo en un circuit de proves que es va instal·lar a Unibike. En l'única rampa que hi havia, vam frenar a mitja pujada gairebé fins quedar-nos aturats, i a la més lleu insinuació sobre els pedals, la bici va reaccionar amb força fins portar-nos fins a dalt.

Repetim, caldrà veure la fiabilitat del motor a llarg termini, però coneixent el bon resultat que donen els motors de boixa Bafang, intuïm que donaran pocs problemes.

Inconvenients: cap bici el munta per ara al nostre mercat

Avantatges: potència, preu