Ebikes: tan important és la potència del motor?

2018-11-24 11:24

EBIKES: TAN IMPORTANT ÉS LA POTÈNCIA DEL MOTOR?

Haibike traurà la propera temporada una eMTB equipada amb el portentós motor TQ, amb el seu impressionant xifra de 120Nm de parell màxim. No és que sigui molt més que els motors existents fins ara; és moltíssim més, ni més ni menys que un 33% més que el, en teoria, motor més potent, el Brose. I diem en teoria perquè molts provadors consideren excessiva la xifra oficial de 90 Nm que declara el fabricant alemany. Si fos així, la diferència de potència del motor TQ respecte a la competència seria encara més gran.

Ens estem tornant bojos? Realment són necessàries ebikes tan potents com la que traurà el fabricant alemany? No estarem matant la gallina dels ous d'or just quan la seva producció començava a ser rendible?

Molt ens temem que, si les ebikes segueixen distanciant-se de les bicicletes i assemblant-cada vegada més a les motos, les autoritats prendran cartes en l'assumpte i acabaran confirmant, via lleis, el que molts ciclistes diuen fa temps, que les ebikes no són bicicletes. Un canvi en la consideració legal de les bicicletes elèctriques, que actualment no paguen impostos ni han d'estar assegurades precisament perquè estan considerades bicicletes, suposaria una veritable garrotada per al sector. Per a les marques, per a les botigues i per als aficionats.

Tornem a la pregunta que ens fèiem al principi. Realment, tan important és la potència d'una ebike? Per descomptat, en una pujada llarga per pista o per carretera, la bici equipada amb el motor més potent es distanciarà de la resta. En un ús més normal, serà molt diferent. A partir del moment que ens fiquem per un corriol, aparegui el fang o la terra solta i el terreny es compliqui, entraran en joc altres factors i la balança s'igualarà.

En les sortides que fem a la botiga hi ha ebikes equipades amb Yamaha PW-X (80 Nm), Brose S (90 Nm), Shimano Steps E8000 (70 Nm) o Bosch Performance CX (75 Nm). A l'hora d'afrontar pujades tècniques, les que primer arriben a dalt no necessàriament són les més potents, sinó les que manegen els ebikers més hàbils.

Cada motor té els seus avantatges i els seus inconvenients. El Bosch és molt potent, però també molt brusc sobre sòls relliscosos, sorollós i ofereix resistència al pedalar sense assistència. El Brose és molt silenciós i tira molt, però menys del que es diu i les primeres versions eren propenses a les avaries. El Shimano funciona increïblement bé i és molt fiable, però també consumeix molta bateria. I el Yamaha PW-X ha millorat notablement respecte a al PW, encara que és massa nerviós per al gust d'alguns.

"Es comencen a distingir dos tipus d'aficionats, els que busquen potència i els que demanen ebikes lleugeres"

Som contraris a aquesta absurda cursa per treure ebikes cada dia més potents, encara que també som conscients que som una veu solitària clamant al mig del desert. El mercat necessita novetats cada any perquè la sínia de les vendes no pari de girar. I les marques, és clar, estan disposades a oferir-les. Al cap ia la fi, viuen d'això.

De tota manera, a finals de 2018 es comença a veure clar que en el mercat de l'ebike de muntanya es distingeixen cada vegada més dos tipus de ciclistes. Un engloba tant al que cerca adrenalina (en general persones relativament joves aficionades a l'enduro en molts casos sense vinculació anterior amb el món de la bici i veterans ex practicants d'enduro motoritzat, moto-cross o trial) com al que per qüestions d'edat, pes o baixa forma requereix d'un motor molt potent. I d'altra banda hi ha els que simplement necessiten ajudes puntuals per completar les seves rutes.

En definitiva, anem a una major especialització del mercat de les ebikes.

Les ebikes que necessiten els primers s'assemblaran cada vegada més a les motos de muntanya. Tindran llargs recorreguts de suspensió, pesades bateries per alimentar els seus golafres sistemes de propulsió i discos enormes per aturar aquestes bèsties elèctriques.

I d'altra banda apareixeran (van sorgir en 2018 i de cara a 2019 es consolidaran) les eMTB lleugeres equipades amb bateries petites. El conjunt motor-bateria de Fazua permet tenir dues bicis en una: vols assistència, poses el motor i la bateria. No la vols, deixes el motor i la bateria a casa.

Els primers han estat els més visibles fins ara i formen un grup que seguirà creixent a bon ritme, alimentat pels que busquen divertir-se per la muntanya a tot ritme, els que volen fer rutes llargues o els que, per la raó que sigui, necessiten potència i autonomia.

Estem convençuts que, a mig termini, el segment que més creixerà serà el de les ebikes lleugeres amb ajudes puntuals. El primer fabricant que aconsegueixi produir una bicicleta elèctrica només 3 kg més pesada que una de convencional, 500€ més cara i amb uns 30 km d'autonomia es farà d'or perquè atraurà a milers d'aficionats al mountain bike que per ara ni s'han plantejat electrificar-se.

Al temps.