Ebikes: quin motor consumeix més bateria?

2019-07-24 18:58

Ebikes: quin motor consumeix més bateria?

A partir de les dades recopilades per la prestigiosa revista alemanya EMTB News, hem fet una classificació dels motors d’ebikes en funció del seu consum. Alguns resultats eren d’esperar, mentre que altres són sorprenents. El motor que menys consumeix és el Fazua, seguit de la versió 2020 del Bosch CX. A l’altra costat de la balança, el motor que s’ha revelat com un devora bateries és el TQ, que munten la Haibike Flyon i l’Spitzink.

Els motors més estalviadors                        Els motors que més gasten

Fazua                                                                         TQ

Bosch CX 2020                                                         Shimano Steps E8000

Bosch CX 2019                                                         Yamaha PW-X

Yamaha PW-X                                                          Brose S

Brose Mag                                                                 Yamaha Giant

 

Dels resultats destaquem diversos aspectes. En primer lloc, el bon resultat que obté l’antic motor Bosch CX, malgrat la fama de ser molt gastador. Uns resultats que la versió 2020 encara millora de forma notable, erigint-se en l’indiscutible campió de la prova de consum (Fazua a banda).

També va aconseguir un bon resultat el motor Brose Mag, mentre que el Yamaha PW-X va obtenir uns resultats dispars: equipada en una Haibike Xduro Nduro 9.0 va quedar en quart lloc i en una Haibike Sduro Nduro 8.0 va quedar en quart lloc per la cua. Un misteri, perquè l’itinerari realitzat amb les dues és quasi idèntic. L’única raó que se’ns ocorre per explicar aquesta discrepància és que la Sduro Nduro 8.0 es va fer amb una de les primeres versions del PW-X.

A la banda oposada, i com era de preveure, el mal resultat del potent motor TQ. En termes de consum, va quedar molt per darrera del nou Bosch CX 2020. Mentre amb el nou motor Bosch podem fer un desnivell positiu de gairebé dos metres per cada Wh, amb el TQ ens quedem a la meitat. De tota manera, recordem que parlem de consum, no de diversió. I la diversió no és un factor objectiu que es pugui quantificar.

Per realitzar la prova de consum, els provadors d’EMTB News fan servir la bici sempre amb turbo fins que esgoten la bateria i en general fan recorreguts per la mateixa zona i en mans del mateix rider. Així que en principi els resultats haurien de ser comparables.

Però fins a cert punt. En ocasions, utilitzant la mateixa bateria i el mateix motor, l’autonomia no sempre és la mateixa, i en algun cas fins i tot és exageradament diferent.

Altres apreciacions que cal fer. Amb bateries petites com les del motor Fazua s’aconsegueix un gran rendiment. Per què? Doncs perquè és un motor poc potent i que per tant gasta poc i exigeix molt del ciclista. D’aquesta manera aconsegueixen estirar molt la durada de la bateria. Si el ciclista ha de pedalar fort perquè el motor no dóna per a més, la relació metres pujats per Wh consumit és favorable.

En el cas del motor TQ passa exactament el contrari. És, amb diferència, el més potent de la comparativa, així que el ciclista no necessita fer gaire força per avançar a una bona velocitat, de manera que surt penalitzat. Els watts que deixa d’aportar el ciclista es converteixen en més watts de la bateria consumits.

En el cas de les bateries més grans com la 750 Wh de la Bulls E-Core s’aconsegueix un rendiment bastant pobre. Aquí la causa s’hauria de buscar en el fet que la bateria pot durar molt, però, a causa del cansament, el ciclista no rendeix igual al principi de la sortida que al final. I si la bateria és molt gran, el final sol allargar-se molt més. Com que les nostres cames ja no poden, al final de la sortida exigim més de la bateria i la durada d’aquesta s’escurça.

La Turbo Levo del 2019, que munta bateria de 700Wh, no es veu penalitzada per aquest factor. La diferència és que munta un motor Brose Mag, mentre que la Bulls utilitza un Shimano, que es distingeix pel seu alt consum.

Altres factors a tenir en compte a l’analitzar els resultats de la comparativa. Les bicis no són les mateixes. Algunes munten rodes 27,5+, altres rodes bastant més primes, amb la qual cosa s’aconsegueix més autonomia. Algunes pesen menys de 20 quilos i altres passen dels 25.

Per no parlar del tipus de terreny pel qual es roda: no és el mateix pujar per corriols que fer-ho per pista. O rodar sobre un terreny ferm que fer-ho en fang.

Aquesta classificació no s’ha basat simplement en ordenar les dades aconseguides per EMTB News. No tindria sentit comparar bicicletes de 252 Wh amb altres que superen els 700. El que hem fet és dividir el desnivell positiu aconseguit en cada model pels Wh de la seva bateria. D’aquesta manera obtenim els metres de pujada que podem fer amb cada Wh consumit. També ho podríem haver fet tenint en compte els km recorreguts, però parlant de bicicletes de MTB, ens sembla molt més rellevant el desnivell. (Els resultats són molt semblants si fem el càlcul a partir dels km recorreguts).

TAULA DE CONSUMS PER MOTOR

Metres/Wh*

motor

Km

desnivell

model

bateria

parell

2,68

Fazua

30

676

Focus Raven 2 9.9

252

60

1,98

Fazua

26

500

Lapierre eZesty AM LTD Ultimate

252

60

1,97

Bosch CX 2020

51

1230

--

625

75

1,91

Bosch CX 2019

40

956

Haibike Xduro Nduro 10.0

500

75

1,88

Yamaha PW-X

45

939

Haibike Xduro Nduro 9.0

500

80

1,8

Bosch CX 2019

41

899

Haibike Xduro Hardnine 9.0

500

75

1,76

Bosch CX 2019

35

879

Moustache Samedi LT 7

500

75

1,71

Brose Mag

55

1198

Specialized Turbo Levo

700

90

1,65

Bosch CX 2019

38

827

Cube Stereo Hybrid 120

500

75

1,57

Shimano Steps E8000

36

785

Scott Genius eRide 900

500

70

1,57

Brose S

35

815

Rotwild RG+ Ultra 36

518

90

1,56

Bosch CX 2019

40

778

Cube Stereo Hybrid 160

500

75

1,54

Yamaha Giant

38

771

Giant Trance SX E+ Pro

500

80

1,53

Brose S

32

772

Specialized Kenevo FSR

500

90

1,5

Sachs

46

1047

--

700

110

1,43

Shimano Steps E8000

34

713

Canyon Neuron ON 7.0

500

70

1,43

Shimano Steps E8000

34

720

Pivot Shuttle

504

70

1,43

Yamaha PW-X

36

716

Haibike Sduro Nduro 8.0

500

80

1,29

Shimano Steps E8000

41

965

Bulls E-Core Evo AM RS Di2

750

70

1,12

TQ

45

989

Spitzink Evolution

880

120

0,99

TQ

33

623

Haibike Flyon Xduro Nduro 10.0

630

120

Font: EMTB News

* Càlcul realitzat a partir de les dades obtingudes en les proves d’EMTB News